חוק הקרינה – נושאים ומטרות
חברת דגש הוקמה כבר לפני מעל 20 שנה, עוד בטרם נחקק חוק הקרינה בשנת 2006, ועד מהרה הפכה למובילה בישראל בתחום הקרינה. המוניטין המצוין שלנו נובע בין היתר מהקפדה על הסטנדרטים המחמירים ביותר במשק וזאת בכל שלבי וסוגי העבודות, לרבות הערכות סיכונים, ביצוע של מדידות קרינה, ניתוח של הממצאים והגשה של דוחות למוסדות ולרשויות הרלוונטיים הן במכוני התקינה והן למשרד להגנת הסביבה.
אנו פועלים כמובן בהתאם להוראות חוק הקרינה, אשר מטרתו לספק הגנה לסביבה ולציבור מפני השפעות של קרינה בלתי מייננת. לקוחותינו נהנים משירות מקצועי, מהיר, אמין ויעיל בכל רחבי הארץ שניתן על ידי צוות איכותי ומיומן, וזאת תוך עמידה בדרשיות ותתקנים מחמירים וגב של חברה ותיקה ורצינית שהינה גם ספק מוכר של משרד הביטחון.
במילים פשוטות – מהו בעצם חוק הקרינה?
עם השנים, ובעיקר עם האצת הקמתן של תשתיות רשתות הסלולר בתחילת שנות האלפיים, עלה ביתר שאת הצורך להגן על הסביבה והציבור מפני השפעות מזיקות של קרינה בלתי מייננת. לפיכך, לאחר דיונים רבים נחקק בשנת 2006 חוק הקרינה, העוסק בהסדרה של עיסוק, הקמה והפעלה של מקורות קרינה, במתן שירותים של מדידות קרינה, ובקביעת איסורים וחובות לפי עקרונות הזהירות המונעת. כך למשל, הסעיפים בחוק העוסקים במתן שירותי מדידת קרינה קובעים כי מי שנותן שירותים אלה חייב לפעול לפי היתר של ממונה קרינה מטעם המשרד להגנת הסביבה. בנוסף, בסמכותו של הממונה מטעם המשרד לתת היתרים להקמות ראשונות של מקורות קרינה, כאשר הדבר תלוי בבדיקה להערכת רמות החשיפה לקרינה מאותו המקור.
חשוב לציין כי אותו חוק הקרינה העוסק במתקני שידור הינו אותו חוק המתעסק במתקני חשמל ולכן ההתיחסות בחוק הינה לשני התחומים: מתקני שידור ומתקני חשמל.
עוד קובע החוק, כי לאחר קבלת ההיתר ניתן להקים את מקור הקרינה, אולם הפעלתו בפועל מצריכה קבלת היתר נוסף מטעם הממונה. שוב, על מנת לקבל את ההיתר להפעלת מקור הקרינה שהוקם יש לבצע בדיקות לאיתור חריגות מרמות החשיפה המותרות. כמובן שחברתנו ממלאת תפקיד חשוב ומרכזי בביצוע כלל הבדיקות הנדרשות. מעבר לכך, ההיתר להפעלה יינתן לאור הצגת רישיונות רלוונטיים ממשרד התקשורת, היתרי בנייה וכדומה.
עמידה בדרישות החוק לאורך זמן
חשוב להדגיש כי חוק הקרינה עוסק גם בכל הקשור בעמידה בתקנות הקרינה לאורך זמן באתרים המייצרים קרינה בלתי מייננת, ולפיכך ישנה חשיבות גדולה בביצוע בדיקות קרינה שוטפות באתר. אכן, הממונה מטעם המשרד להגנת הסביבה, בין אם בעצמו או באמצעות שלוחיו, יכול לבצע בדיקות נדרשות לפי החלטתו במקומות שבהם עולה חשש סביר לייצור קרינה העלולה לסכן את הציבור או הסביבה. אם הבדיקות העלו ממצאים העוברים על החוק, כנגד האתר ומפעיליו עלולות להינקט סנקציות שונות ובראשן צו סילוק למקור הקרינה. אין ספק שמדובר בסנקציה כואבת מבחינה כספית ועסקית, אך הדבר מחויב המציאות על מנת לבטל את הסכנה. יש להדגיש כי החוק קובע שמי שלא מסלק את מקור הקרינה עלול למצוא את עצמו בפני פינוי בכוח של אותו מקור על ידי הממונה, והעלויות של הפינוי יוכפלו ב- 2 ויוטלו על שכמו של בעל האתר.
החשיבות של עמידה בהוראות חוק הקרינה
מלבד החשיבות הברורה של עמידה בהוראות חוק הקרינה לצורך קבלת היתר להקמה והפעלה, וכדי להימנע מצו סילוק, ומלבד החשיבות המובנת מאיליה של שמירה על בריאות הציבור והסביבה, ישנן עוד סיבות טובות לעמידה בהוראות החוק. כך למשל, הפעלה של מקור קרינה בלי היתר או בניגוד להיתר עלולה להביא למשפט פלילי, לקנסות ובעיקרון אף לעונשי מאסר (עד חצי שנה). תאגיד העובר עבירה כזו עלול למצוא את עצמו בפני קנסות שמעל לחמישים אלף ₪, ובכל יום שהעבירה נמשכת נוספים עוד חמישה אחוזים לשיעור הקנס.
המעוניינים בפרטים על הוראות חוק הקרינה נוספים ובהזמנת שירותי חברתנו מוזמנים לפנות אלינו בטלפון 09-7666693.